Mapka

Liczba odsłon: 10006878

Przyroda

Grafika przyrodyOgromne leśne przestrzenie ( 65% powierzchni parku ) mozaikowo urozmaicają łąki i pastwiska. Las ukrywa liczne młaki ...

[ czytaj więcej ]

Liczba odsłon: 10006445

Rezerwaty

Grafika rezerwatówRozporządzenie nr 64/99 Wojewody Podkarpackiego z dnia 31 sierpnia 1999r. Dz.Urz.Woj. Podkarpackiego nr 20 z ...

[ czytaj więcej ]

Liczba odsłon: 10006535
Galeria
Liczba odsłon: 471985

Korczyna - zamek "Kamieniec" - Sucha Góra (585 m n.p.m.) - Czarnorzeki - punkt widokowy Dział (515m n.p.m.) - Kombornia - Korczyna.

Trasa przebiega przez najbardziej atrakcyjne fragmenty Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Przeznaczona jest dla średnio zaawansowanych rowerzystów górskich. Prowadzi głównie drogą asfaltową i gruntową utwardzoną, o zróżnicowanym stanie technicznym. Najtrudniejsze są odcinki podjazdowe Korczyna - zamek "Kamieniec" i Czarnorzeki - Sucha Góra. Niewątpliwie każdy turysta pokonujący tę trasę znajdzie tutaj coś dla siebie. Główną atrakcją jest rozległa panorama obejmująca znaczną część dołów Jasielsko - Sanockich i Beskidu Niskiego. Istnieje ponadto możliwość wyjazdu na najwyższe wzniesienie Pogórza Dynowskiego - Suchą Górę, oraz sposobność zwiedzenia ruin zamku odrzykońskiego.
W opisie trasy szczególnie ważne są informacje dotyczące kultury i wiadomości historyczne.

• Trasa ma 22,5 km długości.
  • Przejeżdżając ją pokonujemy ok. 480 m przewyższeń na podjazdach.
  • Czas przejazdu średnim tempem, bez odpoczynków wynosi ok. 1,5 godz.
  • Najbardziej odpowiednimi do pokonania tej trasy są rowery górskie lub trekkingowe.

Przewodnik

0, 0 km
Wycieczkę rowerową rozpoczynamy w centrum miejscowości Korczyna, położonej na wysokości 290 m n.p.m.
Uwagę zwraca tutaj murowany, pochodzący z początku XX wieku, neogotycki kościół parafialny pw. NMP Królowej Polski. Jego strzelista wieża widoczna jest z wielu miejsc naszej trasy. Korczyna została założona przez osadników niemieckich, którzy nazwali to miejsce, od terenu błotnistego "Pięknym błotem". To prężne niegdyś miasteczko od dawna związane jest z przemysłem tkackim. W Korczynie urodził się gen. WP Stanisław Szeptycki, brat greckokatolickiego metropolity lwowskiego Andrzeja Szeptyckiego. Tutaj też przyszedł na świat błogosławiony Józef Sebastian Pelczar. Miejscowość położona jest na granicy Dołów Jasielsko - Sanockich i Pogórza Dynowskigo. Korczyna zajmuje duży obszar i składa się z 27 przysiółków.
Z centrum Korczyny jedziemy drogą asfaltową w kierunku Czarnorzek. Mijamy kaplicę pw. błogosławionego biskupa J.S. Pelczara i po przejechaniu odcinka 400 m, przy kapliczce pochodzącej z 1882r. skręcamy z głównej drogi w lewo w ul. Dolińską. Po przejechaniu 500m płaskiego odcinka, przy pierwszym drewnianym mostku skręcamy w lewo, w ul. Zamkową, biegnącą w kierunku ruin "Kamieńca".

0, 9 km
Mijamy niewielkie wzniesienie i docieramy w okolice przysiółka Leszczyny. Tutaj czeka nas trudny i stromy podjazd na widoczną z daleka i zalesioną od południowej strony Łysą Górę. Droga podjazdowa jest w dobrym stanie, jednak stromość wzniesienia sprawia, że siły należy rozkładać równomiernie. Jedziemy grzbietem, z którego roztacza się malowniczy widok na dalszą część trasy, czyli Suchą Górę z przekaźnikiem TV, rezerwat przyrody "Prządki" i grzbiet Dział - Mroczki schodzący do Komborni. Po ponad 100m podjazdu osiągamy szczyt Łysej Góry (403m n.p.m.). Dalszy odcinek prowadzi niezalesionym grzbietem, skąd rozciąga się rozległa panorama obejmująca Doły Jasielsko - Sanockie, Krosno i Beskid Niski z dominującą Cergową (716m n.p.m.). Wjeżdżamy na teren Czarnorzecko - Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Spośród licznych zabytków, znajdujących się na tym terenie, za najcenniejszy uważa się ruiny zamku "Kamieniec". Następnymi etapami trasy są: ostry zjazd w dół do pobliskich sadów i trudny podjazd na wzgórze (422m n.p.m.) z białą, zabytkową, murowaną kapliczką. Z tego miejsca jest już blisko do ruin zamku. Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg.
Tuż przy skrzyżowaniu, po prawej stronie zauważamy kościół dla mieszkańców Podzamcza oraz dla licznie przybywających tu, zwłaszcza latem, turystów. Tuż przy koścoiele odchodzi Ścieżka piesza wzdłóż potoku Marcinek, która prowadzi do centrum wsi Korczyna.
Następnie docieramy do zamku odrzykońskiego. Suma różnicy wzniesień na podjazdach z Korczyny wynosi 155m.

4,1 km
"Kamieniec" położony jest na widocznym z daleka wzgórzu (452m n.p.m.), na terenie przysiółków należących do Odrzykonia i Korczyny. Ruiny zamku są niewątpliwie najważniejszym zabytkiem na naszej trasie.
U podnóża zamku znajduje się karczma "U Jana", w której może odpocząć zmęczony trasą turysta. Przed wzgórzem zamkowym znajduje się początek ścieżki przyrodniczej "Przy zamku Kamieniec". Informuje nas o tym tablica, stanowiąca bramę wejściową.
Jedziemy kierując się znakami niebieskiego szlaku turystycznego, rozpoczynającego się przy zamku odrzykońskim i prowadzącego w kierunku Wiśniowej oraz znakami towarzyszącego mu szlaku zielonego, biegnącego z Krosna do Strzyżowa.
Po prawej stronie drogi, obok zamku, widnieje grupa skałek piaskowcowych. Na dominującej czternastometrowej skale zwanej "Przydrożną turniczką", usytuowano figurę Matki Boskiej z Lourdes, a poniżej figurę św. Bernadetty. Umieszczenie figury Matki Boskiej w scenerii pięknej przyrody Podzamcza ma być przypomnieniem Objawienia z 1858r. w Lourdes.
Następnie wykonujemy krótki, szybki zjazd i długi, mozolny podjazd, o 50m różnicy wzniesień, przez Podzamcze w kierunku Czarnorzek, do kapliczki pochodzącej z 1882 roku, położonej na wysokości 464m n.p.m., wyróżniającej się piękną, drewnianą rzeźbą Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Kolejny, długi zjazd, podczas którego możemy zwiększyć prędkość, prowadzi do skrzyżowania dróg, znajdującego się obok wybudowanej w 1933 roku, stylowej szkoły w Czarnorzekach.

5,7 km
Ze skrzyżowania dróg Lutcza - Krosno - Podzamcze skręcamy w lewo, do głównej drogi Krosno - Lutcza, a następnie kierujemy się w prawo, w stronę Czarnorzek.
Po prawej stronie drogi rozciąga się rezerwat przyrody "Prządki". Widoczne z dala, osiągające 20m wysokości wychodnie piaskowca ciężkowickiego, są jednym z najatrakcyjniejszych rejonów skalnych Pogórza Karpackiego.

6,6 km
Skręcamy w lewo, w kierunku dobrze widocznego grzbietu Suchej Góry (500m n.p.m.). Czeka nas ciężki, liczący 120 m różnicy wzniesień podjazd na najwyższy szczyt Pogórza Dynowskiego. Droga początkowo asfaltowa, przechodzi w dróżkę wykładaną betonowymi płytami.
Ciekawostką Suchej Góry są dwie jaskinie pochodzenia wyrobiskowego tzw. sztolnie. Jedna z nich znajduje się po prawej stronie, prowadzącej na wierzchołek drogi podjazdowej, 100m nad dolną granicą lasu. Ma ona długość 20m, a wysokość 4m, w jej wnętrzu znajduje się okresowe jeziorko.
Po wyczerpującym podjeździe docieramy do zabudowań radiowo - telewizyjnego centrum nadawczego, nazywanego popularnie przekaźnikiem TV, wybudowanego w 1962 roku. Centralnym punktem tego obiektu jest zbudowana z betonu wieża antenowa, ze stalowym masztem o łącznej wysokości 97m. Wierzchołek Suchej Góry znajduje się na wschód od przekaźnika. Dojeżdżamy tam wyraźną ścieżką grzbietową. Następnie zjeżdżamy tą samą drogą do skrzyżowania Czarnorzeki - Skrzyżowanie PKS. Łącznie pokonujemy 2,3 km.

8,9 km
Skręcamy w lewo i jedziemy krótkim podjazdem w kierunku wioski Czarnorzeki.
Do końca II wojny światowej osadę zamieszkiwali Polacy i ludność ruska, tzw. Zamieszańcy. Po Zamieszańcach pozostała tylko murowana cerkiew z 1918 roku, pw. św. Dymitra, wybudowana na miejscu poprzedniej drewnianej z 1600r. Obecnie funkcjonuje ona jako kościół rzymskokatolicki. Na uwagę zasługują stare, rusińskie kapliczki oraz kilka niszczejących, położonych we wschodniej części wsi zamieszańskich chat. Urocze okolice Czarnorzek są celem licznych, głównie sobotnio - niedzielnych wycieczek.
Przy dawnej cerkwi skręcamy w prawo, mijamy parking, teren pobliskiego cmentarza i gospodarstwa "Ranczo-Strzelnica". Wjeżdżamy do lasu, gdzie kończy się droga asfaltowa. Dojeżdżamy do ścieżki przyrodniczej "Czarnorzeki - Dział". Zostawiamy ją w tyle jadąc cały czas utwardzoną, kamienistą drogą w kierunku wschodnim. Po kilku podjazdach i zjazdach wyjeżdżamy z lasu, blisko wyciągu narciarskiego, na teren przysiółka Dział i osiągamy bezleśny wierzchołek Działu, z widoczną z daleka anteną radiową PZ Krótkofalowców O/ Krosno. Od skrzyżowania dróg Czarnorzeki - Skrzyżowanie PKS 2,5 km i 85m różnicy wzniesień na podjazdach.

11,4 km
Grzbiet Dział (515 m n.p.m.) stanowi dalszy ciąg ścieżki przyrodniczej "Czarnorzeki - Dział" i jest zarazem doskonałym punktem widokowym na Doły Jasielsko - Sanockie, Beskid Niski i zachodnią część Pogórza Dynowskiego. Można tu obejrzeć panoramę Beskidu Niskiego porównując ją z prezentowaną planszą. Ze szczytu Dział wracamy do drogi skręcamy w prawo. Po osiągnięciu kolejnego wzniesienia, jedziemy cały czas widokowym grzbietem w kierunku Komborni. Po drodze mamy możliwość obejrzenia starej, niszczejącej zabudowy wiejskiej. Mijamy przysiółek Mroczki i w pobliskim Napiaskowym Lesie zostawiamy interesujące wychodnie piaskowcowe, znane współcześnie jako "Zaginione Skałki". Następnie rozpoczynamy długi i efektowny zjazd przez Kombornię - Granicę, do skrzyżowania dróg Kombornia - Sośniny. Odległość z punktu widokowego Dział do skrzyżowania wynosi 5 km, w tym 20m różnicy wzniesień na podjeździe.

16, 4 km
W Komborni, w chłopskiej rodzinie urodził się Stanisław Pigoń, historyk literatury i profesor UJ. Na terenie wsi znajduje się, odbudowany w ostatnich latach, pochodzący z XVIII wieku, zabytkowy zespół podworski Urbańskich.
Ze skrzyżowania dróg Kombornia - Sośniny skręcamy w prawo do Korczyny. Jedziemy cały czas drogą asfaltową. Dojeżdżamy do zabudowań Korczyny - Burkot i ul. Spokojną wyjeżdżamy w okolicy cmentarza w Korczynie. Odległość z Komborni - Sośniny do centrum Korczyny wynosi 6,1 km, w tym 20m różnicy wzniesień na podjazdach.

22, 5 km
Na rynku w Korczynie kończymy przejazd, zamykając piękną, ponad dwudziestokilometrową trasę po Pogórzu Dynowskim.